Bengkel Asas Fotografi by Tarmizi Shukri

2
Taman KLCC

Pada hari ahad (26 Jan 2014) aku telah menyertai bengkel fotografi yang dianjurkan oleh sifu Tarmizi Shukri. Bengkel tersebut terdiri daripada 4 org peserta. Memang berbaloi la pegi bengkel sifu ni. Pandai amik gambar x semestinya ada kamera mahal yang penting minat dan kreativiti tu mesti menjadi perkara UTAMA.

Kat bengkel ni gak aku diberi pendedahan mengenai fungsi setiap mode yg ada pada kamera tu sendiri. Maklum la sblm ni ada pegi gak bengkel tp kebanyakan teori dan minor praktikal. So,bengkel yg aku pegi ni mmg die ajar hands-on la.Mane² yang kurang jeles bole tanye direct to tenaga pengajar. Bak kate org kalo nk blajo mmg kene ada SIFU yang betul la kan.

Apa yang aku dapat?

1) Kalo gune M mode, kene pastikan exposure tu dok kt titik tengah. Tp kalo mcm dh pro sket exposure bole jd under or over kalo seseorang fotografi tu inginkan.

2) Kalo terserempak ngan artis or sesape yg korang minat mane sempat nk setting pakai M mode. So kalo nk senang korang gune je mode P. Janji gambo x blur....bukan slalu pon korang amik gambo artis kan.

3) Metering Mode - Pilih manual dan biarkan titik fokus (kaler merah) berada di tengah². Kalo objek tu kt tepi, tekan button shutter separuh utk fokus pada objek dan kemudian anda akn dpt gambar seperti yang diinginkan.

Tu la serba sedikit ilmu yang dipelajari. Aku akan menggunakan segala ilmu yg diajar dengan sebaik²nya. Bak kata pepatah "PRACTICE MAKE PERFECT".


Kalau korang nak tau banyak tips pasal Fotografi bleh la pegi kt blog sifu saya itu Tarmizi Shukri di http://tarmizishukri.com

2 comments:

Fadhil said...

Untung la boleh pergi kelas tarmizi shukri. he he

Nanti nk pegi bole la pinjam kamera sy....xde hal la padil